Evenementen

18 nov 2018
TROMP 2018 Finale

TROMP 2018 Finale

14:00

Muziekgebouw Eindhoven

€ 15

Elliott Gaston-Ross, Kai StrobelNikolay Ivanov
Asko|Schönberg

dirigent: Daníel Bjarnason, presentatie: Ab Nieuwdorp

In dit spannende slotconcert presenteerden de drie finalisten zich met een programma dat in ieder geval het nieuwe verplichte finalewerk omvatte dat door Daníel Bjarnason gecomponeerd is in opdracht van TROMP. Elke finalist soleerde in dit werk voor solo slagwerk en kamerorkest met Asko|Schönberg. Ze maakten hun optreden compleet met een slagwerksolo van max.10 minuten. Naast de vakjury, kozen een persjury - bestaande uit René van Peer van het Eindhovens Dagblad (voorzitter), Erk Willemsen van Slagwerkkrant en Mathijs de Groot van Volkskrant - en het publiek een eigen winnaar voor respectievelijk de Jan Pustjens Persprijs en de Vrienden van TROMP Publieksprijs. De presentatie was in handen van Ab Nieuwdorp, bekend van De Klassieken op Radio 4.

BJARNASON
Daníel Bjarnason schreef voor vanmiddag het speciale opdrachtwerk. Drie enorm getalenteerde slagwerkers met elkaar in de ring! Bjarnason werd in 1979 geboren in IJsland. Hoewel hij voor zijn drukke werkzaamheden – componist maar ook dirigent en curator van festivals – de halve wereld over reist, bleven IJsland en  Reykjavík duidelijk zijn thuishaven. ‘Daar ben ik geboren. Daar heb ik mijn gezin. Daar heb ik mijn studio waar ik me in alle eenzaamheid kan opsluiten: ik moet absoluut alleen zijn om te werken.’

De 40-jarige Bjarnason is nu voor het derde jaar composer in residence van Muziek-gebouw Eindhoven. Daarnaast was hij van 2015 tot 2018 artist in residence bij het Iceland Symphony Orchestra. Hij  studeer-de compositie, piano en directie in
Reykjavík voordat hij aan de Hochschule für Musik in Freiburg (Duitsland) zijn opleiding orkestdirectie afrondde. Grote bijval oogstte hij in 2010 al meteen met zijn debuutalbum Processions; het New Yorkse Time Out verklaarde dat Bjarnason ‘crea-tes a sound that comes eerily close to defining classical music’s undefinable brave new world.’  Zijn veelzijdigheid stelde hem in staat te werken met musici uit verschillende muzikale disciplines: met de Australische experimentele minimalist Ben Frost, met ambient musician Brian Eno, met indiebands als Sigur Rós en Efterklang maar ook met het Los Angeles Philharmonic Orchestra. Op 9 juni dit jaar stond bij de Danish National Opera in Aarhus, de culturele hoofdstad van Europa, Bjarnasons eerste opera Brothers op de planken.

Bekende dirigenten brachten zijn werk over het voetlicht: Gustavo Dudamel, John Adams, André de Ridder, Ilan Volkov. Re-cent nog werkte Bjarnason samen met de Rambert Dance Company, Britten Sinfo-nia, het Cincinnati Symphony Orchestra, So Percussion en het Calder Quartet. In augustus 2017 was hij co-curator, compo-nist en dirigent tijdens het Los Angeles Philharmonic’s Reykjavík Festival.

De partituur van zijn spiksplinternieuwe Concerto laat onder meer zien dat het razend virtuoze werk de solist tussen een diverse set van slagwerkinstrumenten plaatst, met drums naar keuze voor de slagwerker en dat de marimba er een hoofdrol in speelt. ‘Ik ben een intuïtief componist; dat haalt het spannendste in me naar boven,’ zegt Daníel er over zijn componeren. ‘Ik doe graag projecten die ik opwindend vind. Ik volg gewoon mijn nieuwsgierigheid.’  

RILEY
November 1964. San Francisco, het Tape Music Center. ‘We waren allemaal erg opgewonden, we hadden een paar fantastische repetities gehad en het klonk zo uniek en fris dat iedereen zich helemaal opgeladen voelde...’  Riley zou het zich al-tijd met grote voldoening blijven herinneren. ‘Het publiek was al net zo enthousiast: het was echt een van die great moments.’ Zoals minimal music zich tot dan had beperkt tot kunstgalerieën, de hotelkamer van Yoko Ono en andere juistniet-con-certzaaltjes, zo werd die nu plotseling erkend. Journalist Alfred Frankenstein schreef extatisch in de San Francisco Chronicle: ‘Deze primitivistische muziek gaat maar door en door… Er zijn momen-ten dat je het gevoel hebt dat je je hele leven niets anders hebt gedaan dan hiernaar luisteren en alsof dit alles is wat er is of zal zijn, maar alles bij elkaar neemt het je helemaal in beslag, is het opwindend en ontroerend – ook dat.’

In C werd een moderne klassieker. De hele partituur past op één A4tje. Hij bestaat uit 53 fragmentjes (modules), van ongeveer één maat lang, stukjes melodie, zeer ver-schillend van muzikale structuur maar wel allemaal in de toonsoort C. Elke module kan door de spelers zo vaak worden herhaald als ze willen. Is er een speler een bepaalde module moe, dan gaat hij door naar de volgende en herhaalt die naar believen. Op die manier bewegen alle spe-lers geleidelijk, in hun eigen tempo, van module 1 naar module 53. Tenslotte bereiken ze allemaal die laatste module en is het stuk uit. Zo kan de lengte variëren van een kwartier tot een paar uur (Terry Riley: ‘45 minuten is ideaal’). Op welke instrumenten doet er niet toe. Het aantal musici ook niet; in 2006 bijvoorbeeld waren het er in de Walt Disney Concert Hall 124. Bij wijze van metronoom pompt één iemand op de piano gestaag de toon c...

Het heeft met zijn element van improvisatie iets van de jazz. Het heeft zeker ook iets van de Indiase raga; Terry Riley stond in die dagen al te popelen naar India af te reizen. Heel belangrijk is de eigen inbreng van de musici zelf. Ze moeten bijzonder goed naar elkaar luisteren, wil het bij alle vrijheid toch een harmonisch geheel worden. Elke uitvoering zal weer anders zijn, onvoorspelbaar, er bestaat niet één In C. Dat heeft iets… mystieks? ‘Ik zag het als een vorm van muzikale alchemie of magie,’ zei Riley eens. ‘Ik ging op zoek naar een spirituele richting voor de muziek, één waarbij je jezelf verloor en je overgaf aan een labyrint van klank.’

– Stephen Westra

Asko|Schönberg

Asko|Schönberg is een toonaangevend ensemble voor nieuwe muziek dat in verschillende bezettingen muziek uitvoert van de 20e en 21e eeuw. Niet alleen van gevestigde namen als  Boulez, Kurtág en Ligeti maar ook van de huidige generatie als Michel van der Aa en Huang Ruo. Juist om de veelzijdigheid van het hedendaagse muziekpalet over te  brengen, werkt het veel samen met (muziek)theatergezelschappen en operahuizen. Asko|Schönberg treedt op in de Donderdagavondserie (Muziekgebouw aan ’t IJ), de NTR ZaterdagMatinee, het Holland Festival en in coproducties met De Nationale Opera en Europese gezelschappen.


Download hier de complete programmatoelichting als .pdf.

Bekijk hier de Finale in zijn geheel terug:
Vanwege het internationale karakter werd dit evenement hoofdzakelijk in het Engels gepresenteerd.

 

 

 

TROMP 2018 Finale

Deel dit event

TROMP has a growing list of excellent

winners