Programma

 

Concours

 

Educatie

 

Een belangrijk onderdeel van TROMP Percussion Eindhoven is de opdrachtcompositie van een toonaangevend componist. Voorgaande edities werden onderstaande composities speciaal voor het TROMP concours geschreven:

2000    Louis Andriessen | Woodpecker
2002    Kevin Volans | Trumpet & String Quartet 2*
2006    Jacob ter Veldhuis | Barracuda Concerto
2008    Steve Martland | Starry Night*
2010    Michael Torke | Mojave*
2012    Joey Roukens | Beat Mutations
2012    Nico Muhly | Double Standard
2014    Bryce Dessner | Tromp Miniature
2014    Louis Andriessen | Tapdance

* De compositie van deze verplichte werken werd mede mogelijk gemaakt door de Eduard van Beinum Stichting.

In de concerten die in 2015 en 2016 volgen na de competitie van 2014, geeft winnaar Dominique Vleeshouwers verscheidene uitvoeringen van zowel Tromp Miniature als Tapdance.

Dominique Vleeshouwers speelt 'Tapdance'
© Claudia Hansen Photography / TROMP Percussion Eindhoven. All rights reserved.

Compositieopdracht

TROMP Percussion Eindhoven creëert kansen en een podium voor jonge getalenteerde slagwerkers uit de hele wereld, maar ook voor slagwerk in het algemeen. Met compositieopdrachten aan toonaangevende componisten blijft TROMP het nog jonge repertoire voor klassiek soloslagwerk iedere editie vernieuwen en verrijken. 

De afgelopen vijftien jaar schreven onder meer Louis Andriessen, Bryce Dessner, Nico Muhly, Joey Roukens, Michael Torke, Steve Martland en Jacob ter Veldhuis nieuwe composities voor slagwerk in opdracht van TROMP. Enkele van die werken zijn inmiddels opgenomen in de keuzelijst van verplicht repertoire voor het concours. 

Glenn Kotche schreef het nieuwe verplichte finalewerk voor het TROMP concours in 2016, dat door de drie finalisten met Asko | Schönberg en Slagwerk Den Haag in première werd gebracht. Als componist en slagwerker begeeft Glenn Kotche zich zowel in de gecomponeerde muziek als in de indie pop en talrijke gebieden daartussen. Kotche manifesteert zich als een creatieve veelvraat die het beste van verschillende artistieke werelden met elkaar weet te verbinden en keer op keer weet te verrijken. Van installaties opgebouwd uit ‘found sound’ tot composities voor ensembles als het Kronos Quartet en Eighth Blackbird. En van samenwerkingsprojecten met John Luther Adams tot zijn werk als drummer bij Wilco, één van ’s werelds meest invloedrijke indie rockbands.

De compositie van het verplichte finalewerk door Glenn Kotche werd mede mogelijk gemaakt door de Eduard van Beinum Stichting.

Robin de Raaff componeerde Contradictie V, het verplichte werk voor de Halve Finale voor multiple percussion solo set-up. Het Percussion Concerto voor soloslagwerker en ensemble van deze Nederlandse componist oogstte in 2013 lof tot in de New York Times. Eerder schreef hij onder meer composities in opdracht van de Nationale Opera en het Holland Festival.

Nieuwe werken in de tweede ronde
Nieuw toegevoegd aan het repertoire voor de tweede ronde van het TROMP concours in 2016 zijn twee werken die beiden voor TROMP laureaat Ramon Lormans (2006) werden geschreven: Solo for marimba door de jonge toonaangevende componist Aart Strootman en Totem I en Totem II van de internationaal gerenommeerde slagwerker Arnold Marinissen.

Compositieopdrachten TROMP 2014

 

TROMP Miniature | Bryce Dessner
Bryce Dessner is drie seizoenen lang als composer in residence verbonden aan Muziekgebouw Eindhoven. Tromp Miniature voor marimba en crotales componeerde hij als verplicht werk voor de negen halvefinalisten. Een echte ‘Dessner’ met stuwende, syncopische ritmes en een bezwerend einde, waarin de hoofdrol wordt opgeëist door de indringende klank van de crotales.

Tapdance | Louis Andriessen
Louis Andriessen zet zijn 75ste verjaardag luister bij met het speciaal voor de TROMP 2014 Finale geschreven Tapdance, een concert geïnspireerd op de bigband- en tapdancecultuur uit de jaren ‘20 van de vorige eeuw. Het ongeveer 15 minuten durende stuk bestaat uit slechts één deel, maar daarbinnen focuste Andriessen op drie secties. ‘De eerste is puur ritmisch, met Charleston-patronen. De tweede, een toccata voor marimbasolo, introduceert toonhoogte. In het langzame slotgedeelte speelt de solist alleen pauken’, aldus Andriessen.

Foto's

 

Video's