Evenementen


studenten compositie Koninklijk Conservatorium Den Haag, Fontys AMPA Tilburg, Conservatorium van Amsterdam
Componeren voor slagwerk is – wat je noemt – een vak apart. Jonge componisten die studeren aan Nederlandse conservatoria gingen de uitdaging aan en schreven nieuw werk voor percussie. Alle inzendingen werden tijdens TROMP uitgevoerd door medestudenten. Een vakjury van deskundigen koos na het concert de winnaar van de TROMP compositieprijs. Wat je noemt ultiem aanwezig zijn aan het front van de nieuwe muziek.
Jury: Marijn ten Harmsen van der Beek (voorzitter), Mayke Nas (componist),
Bert Palinckx (directeur November Music), Davo van Peursen (directeur Donemus Publishing), Janco Verduin (componist)
Inzendingen:
Leon Haxby (Conservatorium van Amsterdam) - Splat-The-Rat
- I. Who Even Needs Trees Anyway?
- II. Four-Hoofed McMonsters
- III. The Corporate Menace
Uitvoerenden: Bence Csepeli, Yifan Du, Elias Blanco del Prado, Dàniel Bolba Agostinho Sequeira, Nicolò Foron (dirigent)
Karmit Fadael (Koninklijk Conservatorium Den Haag) - Paringsdans
Uitvoerenden: Antoine Josselin, José Silva
Eveline Vervliet (Fontys AMPA Tilburg) - Spiegel #2
Uitvoerenden: Ines Lacerda, Pedro Paixao, Leonardo Cavalho, Stan van Rixtel
Simon Knighton (Conservatorium van Amsterdam) - Seven Stages of Man
- I. Infancy
- II. Schoolboy
- III. Teenager
- IV. Soldier
- V. Justice
- VI. Old Age
- VII. San Teeth, Sans Eyes, San Everything
Uitvoerenden: Yifan Du, Kobus Prins, Sekou van Heusden & David Kuijken (piano)
Toelichtingen:
Leon Haxby
Splat-The-Rat is een bal- en wedden-schapsspel dat je meestal op de kermis kunt spelen. En ‘rat’ is in graffitikunst van Bansky een metafoor voor zakenman. Deze compo-sitie bevat drie in elkaar overgaande delen:
I. Who Even Needs Trees Anyway?
Meer dan 80.000 hectare van het tropisch regenwoud wordt dagelijks vernietigd. Daarmee sterven ook dagelijks 135 dier-, insecten- en plantsoorten uit.
II. Four-Hoofed McMonsters
In de Amazone wordt het grootste deel van het regenwoud omgeploegd tot grote vel-den voor de veehouderij. Voor vee zijn zestien verschillende typen antibiotica goedgekeurd, waarvan zeven alleen op re-cept verkrijgbaar. De intensieve veehouderij versterkt de antibiotica-crisis waaraan vanaf 2050 meer mensen zullen sterven dan aan kanker.
III. The Corporate Menace
McDonald’s besteedt jaarlijks wereldwijd rond de twee miljard dollar aan marketing. Kinderen tussen de twee en elf jaar oud in de Verenigde Staten zien gemiddeld dui-zend fastfood reclames per jaar, waarvan bijna een kwart van McDonald’s.
Karmit Fadael
De sensualiteit en het verlangen van vogels bij een paringsdans staat centraal in deze compositie. De spelers moeten dat tot uitdrukking brengen. Daarnaast is het belangrijk dat zij een persoonlijke invulling geven van de lange fermaten.
Eveline Vervliet
Deze compositie voor vier slagwerkers is gebaseerd op het principe van het spiegel-beeld. Dat komt hier op drie niveaus tot uitdrukking: de instrumenten en hun ver-schijning, de muziek, en de bewegingen van de spelers. Hoewel het concept eenvoudig lijkt, moeten de musici zich zeer bewust zijn van hun bewegingen en die met grote pre-cisie uitvoeren. In bijna alle hedendaagse muziek is beweging ondergeschikt aan klank, maar in dit werk is de choreografie op zijn minst even belangrijk als de klank. Je kunt je afvragen of de klanken het doel zijn en de bewegingen de middelen, of dat de muziek vooral het resultaat is van de gemaakte bewegingen.
Simon Knighton
Dit werk is gebaseerd op Seven Stages of Man van Shakespeare. De delen:
I. Infancy
Licht en speels – korte fragmenten van ritme en klank die later als bouwsteen worden gebruikt.
II. Schoolboy
De introductie van elementen als harmonie en melodie, op zeer speelse wijze.
III. Teenager
Richting een ‘volledige vorm’ maar nog steeds met lichtheid en onbedorvenheid.
IV. Soldier
Een donkerder toon valt in als de groove zich verstevigt en het werk repetitiever wordt.
V. Justice
De vierkwartsmaat loopt na een tijdje met een scherpere toon vast in zijn eigen beweging.
VI. Old Age
Een reflectieve en sentimentele terugblik op jeugd.
VII. San Teeth, Sans Eyes, San Everything
De elektronische klank waarmee het werk begon.
TROMP has a
growing list of excellent
winners
